Skate Trick: How to learn skateboard tricks step by step

Fedt har en dårlig rygtet om sig, mest fordi vi forbinder ordet med de uønskede ting omkring vores mave.

Desuden har der været så meget misinformation om fedt, siden det blev dæmoniseret i 90’erne og beskyldt for at være skyld i alle mulige sundhedsproblemer. Vi fik at vide, at fedtfattig og kulhydratrig kost var den rigtige vej at gå.

Sandheden er, at fedt er et vigtigt makronæringsstof, som vi har brug for for at bevare et godt helbred. Som med de fleste andre ting er det overforbrug, der kan gøre noget positivt til noget negativt. Det gælder især med nogle bestemte typer fedtstoffer (mere om det nedenfor).

Selv om de er nummer 4 på listen, er fedtstoffer, ligesom Wutang Clan, ikke noget at tage røven på, da de spiller en vigtig rolle i transporten af essentielle vitaminer – A,D,E og K – rundt i kroppen.

Her er, hvordan disse vitaminer er relevante for din skøjteløbspræstation:

A – holder dine øjne sunde og fremmer et godt syn. Opfattelse af timing og syn ved hastighed er afgørende, når du løber på skøjter.

D – Hjælper med at holde dine knogler stærke ved at øge calciumoptagelsen. Stærke knogler hjælper med at tage store fald.

E – Beskytter cellerne ved at neutralisere frie radikaler. Det holder cellerne sunde ved at holde de dårlige ting ude.

K – Vigtigt for blodets størkning. Afgørende for helingsprocessen efter store skrammer.

I mit sidste indlæg talte jeg om, at hjernen primært kører på glukose som brændstof, men her er det fedt, der giver den et spark i nødderne: Mens glukose er den foretrukne brændstofkilde for hjernen, er essentielle fedtsyrer en vigtig byggesten i hjernen.

Disse typer fedtstoffer kaldes “essentielle”, fordi kroppen ikke kan lave dem, hvilket betyder, at vi skal få dem fra maden.

Hvis du tænker på glukose som brændstoffet i bilen, er fedtstoffer med til at skabe forbindelsen mellem dette brændstof og motoren. Hvis forbindelsen er dårlig, er det ligegyldigt hvor meget brændstof du har i tanken, bilen kører dårligt.

Dette gør essentielle fedtstoffer ekstremt vigtige for hjernens evne til at lære og huske.

Derfor er det ekstremt vigtigt, hvis du ønsker at gøre fremskridt i dit skøjteløbsspil. Din evne til at beregne færdigheder og huske mønstre, der er sat for at lande tricks, afhænger i høj grad af dette.

Jeg sagde jo, at fedt ikke er noget at tage røven på.

Så det store spørgsmål er, hvor meget har vi brug for?

Fedt i kosten bør udgøre 20-35 % af den samlede energi (kalorier), der indtages.

Eller lad os bruge håndflademetoden igen.

Hvis du blot satser på at få en god blanding af de angivne fedtstoffer og fordeler dem i overensstemmelse hermed, så er du godt kørende. Men for dem, der ønsker en bedre forståelse af fedtstoffer, hvorfor de ofte bliver dæmoniseret, og hvor misforståelserne kommer fra, skal du knappe din laboratoriekittel op og lytte til denne forklaring.

Fedtstoffer falder ind i forskellige kategorier. Der er en bestemt type fedt, der betragtes som “dårligt fedt”, som du bør forsøge at holde dig fra. Disse er kendt som mættet fedt. Det er den type fedt, som du finder i stegt mad, kiks, pizzaer, bagværk – i bund og grund alt det lækre lort.

Det, vi ønsker at få mere af, er enkeltumættede og flerumættede fedtstoffer. Disse er ofte blevet betegnet som “gode fedtstoffer”, fordi vi ønsker at gøre disse til hovedparten af vores fedtforbrug. Disse typer fedtstoffer vil give os de ovennævnte fordele.

Omega 3-fedtsyrer (en type flerumættet fedt) er værd at nævne, da mange af de fordele, jeg har talt om i dette indlæg, er knyttet til netop denne type fedt. Desværre er det også den type fedt, som de fleste mennesker spiser mindst af. Så hvis du ikke er en fan af fisk (jeg er defs ikke) en enkel måde at få alle fordelene ved omega 3s er at supplere med en fiskeolietablet, der sigter på 1-2g om dagen.

Selv om det er let at inddele fedtstoffer i kategorier af “gode” og “dårlige” for at lære og huske, skal vi igen huske, at dosen gør giften. Det er et overforbrug, der bliver problemet. Vi skal især være opmærksomme på dette med mættet fedt, da det er skyld i højt blodtryk, kolesterol, fedme og en stillesiddende livsstil. Men når alt kommer til alt, handler livet om balance, og hvad ville et liv være uden en lejlighedsvis udblæsning.

Denne blog afrunder nu søjlerne i præstationsernæring for skøjteløbere. Hvis du negle disse ting en ad gangen, vil det give dig langt større gavn for dit skøjteløb end noget hack, du kan finde på internettet.

For dem, der har neglet disse fire søjler, er det næste stop at frigøre de ekstra 10 procent i præstationsernæring. Hold dig opdateret.